Vanhan revontulikameran kuvaus
Vanhoissa revontulikameroissa käytetään alaspäin suunnattua "tavallista" filmiä käyttävää kameraa, joka kuvaa koko taivaan käyttämällä pallopeiliä. Taivaan ohella kuvaan saadaan myös kolme valostandardia ja kellonaika.Mitään suotimia ei käytetä, ja kuvan värit riippuvat käytetystä värifilmistä ja kehitysprosessista. Valostandardien "värit" tunnetaan, joten niitä voidaan käyttää tulosten kalibroimisessa.
Tavallisesti kamera ottaa kuvia
kerran minuutissa, mutta erilaisia kampanjoita varten kuvia voidaan
ottaa myös useammin (esimerkiksi joka 20. sekunti). Mahdollisia
valotusaikoja on muutama; tavallisesti käytetään kahden
sekunnin valotusta ja joka kymmenes kuva otetaan pidemmällä
valotusajalla (8s).
Kameran toimintaa ohjataan manuaalisesti, ja filmin loputtua aseman hoitaja käy vaihtamassa uuden filmin. Kuvattu filmi kehitetään ja aikanaan se kuvataan videonauhalle (BetaCam), jolta kiinnostavat revontulimyrskyt digitoidaan tietokoneella tapahtuvaa jatkokäsittelyä varten.
Tekninen kuvaus
Osa | Kuvaus |
Kamera | Baillard Bolex Type H 16 M-5 (16mm) |
Kameran objektiivi | Angenieux B 25mm, 1:0.95 |
Pallopeili | Segmentti 208.5mm, r=140.0mm, f=690mm |
Kuvausvälit | 20s tai 1, 2, 10, 20 tai 60min |
Valotusajat | 2, 4, 8 tai 16s |
Vihreä valostandardi | FO4/G/300 (540nm) |
Valkoinen valostandardi | FO8/W/300 (560nm) |
Punainen valostandardi | FO8/R/30 (608nm) |
Lisätietoja: Kirsti Kauristie